پرونده ملکی, وکیل دعاوی ملکی

حضور وکیل خلع ید در دعاوی ملکی

وکیل خلع ید برای پیگیری پرونده ابتدا موضوع را مورد بررسی قرار می دهد. تشخیص نوع دعوی اهمیت زیادی دارد. برخی از دعاوی ملکی شباهت های زیادی با یکدیگر دارند. در صورتی که هنگام طرح دادخواست خواسته نادرست درج شود موجب رد دعوی خواهد شد. به این ترتیب پرونده با اطاله دادرسی روبرو می شود.

وکیل خلع ید نکات حقوقی را به دقت برای موکل خود شرح می دهد و کمک می کند که پرونده در کوتاه ترین مدت به نتیجه برسد. انجام مشاوره حقوقی قبل از طرح دعوی در مراجع دادرسی اهمیت زیادی دارد و موجب می شود در هزینه های دادرسی صرفه جویی شود.

حضور وکیل خلع ید چه کمکی به پرونده حقوقی می کند؟

وکیل خلع ید پرونده را مطالعه کرده و دعوی خلع ید و تخلیه ید را از یکدیگر تفکیک می کند. این دو دعوی شباهت های زیادی با یکدیگر دارد. مهمترین شباهت آن است که خواسته هر دو دعوی بیرون کردن متصرف از املاک موضوع دعوی می باشد. اما تفاوت های اساسی نیز با هم دارند.

دعوی خلع ید دعوایی است که شخص بدون رضایت مالک ملک وی را تصرف کرده و اکنون مالک از دادگاه خلع ید ایشان را خواستار است. تفاوت این دعوی با دعوی تخلیه ید آن است که در دعوی تخلیه ید شروع تصرفات متصرف با رضایت مالک است. اما پس از مدتی به طور غیر قانونی به تصرفات خود ادامه دهد. به طور مثال شخصی مستاجر دیگری است اما پس از پایان یافتن قرارداد همچنان به تصرفات خود ادامه می دهد.

وکیل خلع ید

وکیل خلع ید پس از مشخص کردن موضوع دعوی خواسته دعوی را نگارش می کند و دادخواست را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارائه می دهد. ارائه مدارک شناسایی و در صورت داشتن وکیل وکالتنامه ضروری می باشد.

وکیل خلع ید تمام مراحل دادرسی را در نظر می گیرد و خواسته را به نحوی نگارش می کند که امکان طرح دعوی در مرحله تجدید نظر نیز وجود داشته باشد. برای طرح دعوی خلع ید در مرحله تجدید نظر لازم است که سقف خواسته بالاتر از رقمی که در قانون آمده است باشد.

شروط لازم برای طرح دعوی خلع ید

اولین شرط طرح دعوی توسط وکیل خلع ید آن است که دعوی مربوط به اموال غیر منقول باشد. به عبارت دیگر تنها برای اموال غیر منقول امکان طرح دعوی خلع ید وجود دارد. برای طرح دعوی مشابه درباره اموال منقول افراد باید دادخواست دعوی استرداد مال را به دادگاه ارائه نمایند.

شرط دوم آن است که مالک مالکیت خود را بر ملک اثبات نمایند. بر اساس قانون تنها مالک، نماینده قانونی ایشان، قیم یا قائم مقام وی امکان طرح دعوی خلع ید را دارند. در حالیکه در دعوی تخلیه ید هر شخصی که مال در دست ایشان بوده حتی به صورت امانت امکان طرح دعوی را دارد.

شرط دیگر آن است که شروع تصرفات خوانده غیرقانونی باشد. غصب باید به روشنی مشخص گردد و عمل شخص در نظر عرف غصب شناخته شود. در صورتی که طبق قرارداد یا سند متصرف تصرفات خود را در ملک آغاز کرده باشد امکان طرح دعوی خلع ید وجود ندارد.

وکیل خلع ید برای طرح دعوی مربوطه چنین مواردی را در نظر خواهد گرفت. هر یک از این موارد در پذیرفته شدن دعوی توسط دادگاه موثر می باشد. چنانچه این موارد رعایت نشود دادخواست با رد دعوی مواجه خواهد شد.

دعاوی ملکی

تشخیص دادگاه صالح توسط وکیل خلع ید

وکیل خلع ید ابتدا موضوع دعوی را تشخیص می دهد و سپس دادگاه صالح را به موکل خود معرفی می کند. دادگاه صالح دادگاه محل وقوع مال غیر منقول می باشد. برای طرح دعوی خلع ید خواهان باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در محل وقوع مال غیر منقول مراجعه کرده و دادخواست خود را ارائه دهد.

پیش بینی چنین امری به این جهت می باشد که امور مربوط به ملک با سرعت بیشتری انجام شود. ممکن است برای صدور حکم دادگاه کارشناسی ملک را لازم بداند به این ترتیب کارشناس به محل ملک اعزام می شود گزارش خود را به دادگاه اعلام می کند. همچنین در راستای تحقیقات پرونده در برخی مواقع دادگاه استشهاد محلی و معاینه محل را ضروری می داند که تمام این موارد توسط دادسرای محل وقوع ملک مورد بررسی قرار می گیرد.

نکات حقوقی درباره پیگیری پرونده خلع ید

وکیل خلع ید شرح خواهد داد که دعوی خلع ید یک دعوی حقوقی است و تنها از طریق دادگاه های حقوقی امکان پیگیری پرونده وجود دارد. این در حالی که است که سایر دعاوی ملکی مانند دعوی تصرف عدوانی امکان طرح دعوی در مراجع کیفری را نیز دارد.

وکیل ملکی

نکته دیگر در پیگیری پرونده خلع آن است که مالک هنگامی می تواند چنین دعوی را مطرح نماید که سند مالکیت در دست داشته باشد. در این دعوی اثبات مالکیت بر ملک اهمیت زیادی دارد. در دعوی تصرف عدوانی دادگاه به مالکیت ملک توجهی ندارد و فقط سبق تصرفات خوانده دعوی را در نظر می گیرد. اما در دعوی خلع ید نحوه تصرفات خوانده و رضایت مالک مهم نیست و فقط مالکیت ملک مورد بررسی قرار می گیرد.

 وکیل خلع ید بیان می کند که در دعوی خلع ید اگر چند نفر ملک را غصب کرده باشند همگی در برابر مالک مسئول هستند و مشارکت آنها در میزان مسئولیت آنها بی اثر است.

شایان ذکر است که دعوی خلع ید یک دعوی مالی است و خواسته می بایست تقویم شود. برای محاسبه هزینه دادرسی قیمت منطقه ای ملک در نظر گرفته می شود. همچنین ممکن است نیاز باشد که هزینه های دیگری در مسیر دادرسی انجام شود که وکیل حقوقی در این باره افراد را راهنمایی خواهد کرد.

وکیل خلع ید هنگام جمع آوری مدارک و مستندات لازم برای طرح دعوی خلع ید اصالت سند مالکیت را مورد بررسی قرار می دهد. همانطور که گفته شد اثبات مالکیت در دعوی خلع ید از مهمترین مباحثی است که توسط دادگاه بررسی می شود. درباره مالکیت منافع هم نیز ممکن است دعوی خلع ید مطرح شود که در اینجا نیز ارائه مدارک مستند مبنی بر مالکیت بر منافع نیاز است. وکیل حقوقی این موارد را برای موکل خود به دقت شرح خواهد داد و برای پیگیری پرونده تمام تلاش خود را به کار می گیرد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *