وکیل دعاوی کیفری

بررسی مجازات حمل انواع مواد مخدر

بررسی مجازات حمل انواع مواد مخدر

مجازات حمل انواع مواد مخدر در قوانین مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. مواد افیونی از عوامل انحطاط یک جامعه می باشد به همین دلیل قانونگذار به شدت با جرایم مربوط به آن برخورد خواهد کرد. نیروی جوان زمانی که در دام اعتیاد می افتد چرخ اقتصادی یک جامعه فلج خواهد شد.

متاسفانه نبود سرگرمی های مفید، توازن ناعادلانه ثروت، نبود آموزش کافی انگیزه های لازم را برای روی آوردن به مواد مخدر فراهم می کند. در این میان سوداگران مرگ با حمل و نگهداری مواد مخدر و توزیع گسترده ی آن به مشکلات ناشی از مصرف مواد مخدر دامن می زنند.

با این حال قانونگذار تلاش کرده است با تصویب قوانین گوناگون درباره مجازات حمل انواع مواد مخدر از شیوع این بلای خانه مان سوز جلوگیری نماید. باید توجه داشت که آموزش جوانان و آگاهی بخشی به خانواده ها در این زمینه بسیار کارآمد است. همچنین حمایت جامعه از طرح های قانونی می تواند به عنوان بازوی فرهنگی عمل نماید.

مجازات حمل انواع مواد مخدر چگونه تعیین می شود؟

مجازات حمل انواع مواد مخدر با توجه به عوامل گوناگون تعیین خواهد شد. نوع مواد از مهمترین این عوامل می باشد. به طور کلی قانونگذار مواد مخدر را به دو دسته صنعتی و غیر صنعتی تقسیم کرده است. مواد صنعتی شامل کوکائین، هروئین، شیشه، کراک، اکستازی و… می باشد این نوع مواد بسیار خطرناک بوده و آسیب های آن نسبت به مواد غیر صنعتی بسیار بالاتر می باشد. به همین دلیل قانونگذار مجازات های سخت تری را برای آن در نظر گرفته است. به طوری که حمل مقدار کمی از مواد مخدر صنعتی مجازات سنگینی مانند اعدام را به دنبال دارد.

مجازات حمل انواع مواد مخدر

مجازات حمل انواع مواد مخدر غیر صنعتی نیز توسط قانونگذار دسته بندی شده است. مواد غیر صنعتی مانند تریاک، شیره، خشخاش، بنگ، سوخته و … که در میان این دسته از مواد برخی از آنها مجازات های جداگانه ای دارند. به طور مثال تریاک توسط قانونگذار به طور جداگانه تقسیم بندی شده است و مجازات حمل و نگهداری آن متفاوت می باشد.

سابقه کیفری مجرم، میزان مواد حمل شده و سایر عوامل در تعیین مجازات حمل انواع مواد مخدر اثرگذار است. قاضی پرونده با در نظر گرفتن عوامل مختلف مجازات ها را تعیین خواهد کرد.

قوانین مرتبط با مجازات حمل انواع مواد مخدر

قانونگذار در قانون مجازات اسلامی و قانون مبارزه با مواد مخدر به موضوع مجازات حمل انواع مواد مخدر پرداخته است. اما با توجه به حجم زندانیان مواد مخدر در سال 1399 بر قانون مبارزه با مواد مخدر اصلاحیه ای وارد شد. هدف از این اصلاحیه کم کردن میزان مجازات حبس و در برخی موارد حذف آن بوده است. به این ترتیب تلاش شده از تراکم زندانیان مواد مخدر در زندان ها کاسته شود.

در زیر به مجازات حمل انواع مواد مخدر با توجه به نوع مواد و میزان آن پرداخته می شود. برای پیگیری پرونده مواد مخدر افراد باید به وکیل متخصص در این زمینه مراجعه نمایند. وکیل با ارائه لوایح مستند و مستدل می تواند در میزان مجازات ها تخفیف ایجاد نماید.

مجازات حمل انواع مواد مخدر صنعتی چیست؟

ماده 5 قانون اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب 1399 به موضوع مجازات حمل مواد مخدر صنعتی مانند هروئین، مرفین، کوکائین و… پرداخته است:

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی تا پنج سانتی گرم

حبس: ندارد

جریمه نقدی: دارد

شلاق: 20 تا 50 ضربه شلاق

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی از پنج سانتی گرم تا یک گرم

حبس: ندارد

جریمه نقدی: دارد

شلاق: از 30 تا 70 ضربه شلاق

جرایم مرتبط با مواد مخدر

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی از یک گرم تا چهار گرم

حبس: 3 تا 5 سال

جریمه نقدی: دارد

شلاق: 30 تا 70 ضربه شلاق

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی از چهار گرم تا پانزده گرم

حبس: 5 تا 8 سال

جریمه نقدی: دارد

شلاق: 30 تا 74 ضربه شلاق

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی از پانزده گرم تا 30 گرم

حبس: 10 تا 15 سال

جریمه نقدی: دارد

شلاق: 30 تا 74 ضربه شلاق

مجازات حمل مواد مخدر صنعتی بیش از 30 گرم

مجازات حمل این مقدار مواد صنعتی اعدام می باشد. به علاوه مصادره کل اموال که هزینه تامین زندگی اعضا خانواده شخص محکوم از میزان اموال کسر خواهد شد.

ذکر این نکته ضروری است که میزان جریمه نقدی در قانون مشخص شده است که در هر سال با توجه به شاخص بانک مرکزی این مبلغ محاسبه و اعلام می شود.

مجازات حمل انواع مواد مخدر غیر صنعتی چیست؟

مجازات حمل انواع مواد مخدر غیر صنعتی مانند شیره، بنگ، سوخته و… نیز در قانون آمده که به طور کلی در این مطلب بیان می شود. اما همانطور که گفته شد برخی از مواد غیر صنعتی مجازات های جداگانه ای دارند. افراد می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه از طریق مشاوره حقوقی با وکیل مواد مخدر گفتگو نمایند.

مجازات حمل مواد مخدر غیر صنعتی تا 50 گرم

حبس: ندارد

جریمه نقدی: دارد

شلاق: 50 ضربه شلاق

مجازات حمل بیش از 50 گرم مواد غیر صنعتی تا 500 گرم

حبس: با توجه به صلاحدید قاضی دادگاه میزان حبس می تواند بین 3 تا 5 سال تعیین شود. قاضی در محاسبه این امر سابقه کیفری و کیفیت ارتکاب جرم را در نظر می گیرد.

جریمه نقدی: دارد

شلاق: 20 تا 74 ضربه شلاق

مجازات حمل مواد مخدر غیر صنعتی بیش از 500 گرم تا 5 کیلوگرم

حبس: 3 تا 15 سال

جریمه نقدی: دارد

شلاق: 50 تا 74 ضربه شلاق

مجازات حمل مواد مخدر غیر صنعتی بیش از 5 کیلوگرم

مجازات حمل این مقدار مواد غیر صنعتی اعدام می باشد. همچنین اموال شخص به جز هزینه های تامین زندگی اعضا خانواده محکوم مصادره خواهد شد.

وکیل مواد مخدر

نکات مختلفی درباره مجازات حمل انواع مواد مخدر وجود دارد که به آن اشاره خواهد شد. در ابتدا باید توجه داشت که قاضی دادگاه در تعیین میزان مجازات ها و حداقل و حداکثر آن مواردی همچون شرایط ارتکاب جرم، نحوه دستگیری، سابقه کیفری مجرم و وضعیت وی را در نظر می گیرد.

نکته دیگر آنکه در صورتی که این نوع جرایم برای مرتبه دوم تکرار شود مجازات شخص یک و نیم برابر می شود. در صورت تکرار برای مرتبه سوم مجازات دو برابر می شود. چنانچه شخص برای بار چهارم این جرایم را تکرار کند اگر مجموع مواد حمل شده بیش از 30 گرم باشد شخص اعدام خواهد شد.

آیا امکان تخفیف در مجازات جرایم مربوط به مواد مخدر می باشد؟

برای دریافت تخفیف در مجازات حمل انواع مواد مخدر افراد باید به وکیل خبره در زمینه مواد مخدر مراجعه نمایند. وکیل با جمع آوری مدارک و مستندات معتبر و ارائه لایحه دفاعیه قوی در میزان مجازات ها تخفیف دریافت خواهد کرد. یکی از تخفیفاتی که در این زمینه قانونگذار در نظر گرفته، آن است که شخص محکوم به مجازات مواد مخدر درجه 6 تا 8 تعزیری می تواند به مدت 6 ماه تا 2 سال از تعویق در اجرای مجازات بهره مند شود.

همچنین امکان تعلیق مجازات برای مجرمان حمل مواد مخدر که محکوم به مجازات درجه 3 تا 8 تعزیری هستند فراهم می باشد. برای دریافت چنین تخفیفاتی قانونگذار سابقه شخص را مورد بررسی قرار می دهد و با توجه به شرایط مجرم امکان تعلیق برای وی فراهم میشود.

آیا برای جرم مواد مخدر امکان دریافت عفو می باشد؟

اجرای مجازات حمل انواع مواد مخدر جنبه عمومی دارد. دادستان کشوری به نمایندگی از جامعه مجازات مجرمان را مطالبه می کند بنابراین امکان عفو عمومی در این موارد وجود ندارد.

مجازات حمل مواد مخدر

اما عفو رهبری جنبه خصوصی دارد و با در نظر گرفتن سابقه کیفری شخص چنین عفوی اعمال می شود. از جمله شرایط دریافت این نوع عفو آن است که مجرم حداقل یک پنجم از میزان مجازات های خود را پشت سر گذاشته باشد. شایان ذکر است در صورت اعمال عفو رهبری اجرای مجازات های تکمیلی برای فرد مجرم همچنان برقرار خواهد بود.

در اعمال مجازات حمل انواع مواد مخدر مسائل مختلفی دخیل است. برخی از این عوامل موجب تشدید مجازات هاست و امکان دریافت تخفیف و عفو وجود ندارد. از جمله آنکه اگر مجرم از ماموران دولتی باشد علاوه بر اجرای مجازات قانونی از خدمت به طور دائم انفصال می یابد.

همچنین اگر حمل و قاچاق مواد مخدر به صورت مسلحانه انجام شود فرد به عنوان محارب شناخته می شود. بدون در نظر گرفتن مجازات حمل انواع مواد مخدر چنین شخصی اعدام می گردد.

بنابراین در پرونده های مواد مخدر برای تغییر در میزان مجازات حمل انواع مواد مخدر باید از وکیل کیفری کمک گرفته شود. وکیل با توجه به اشرافی که به این دسته از پرونده های قضایی دارد شرایط رهایی افراد را مهیا می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *