پرونده ملکی, وکیل دعاوی ملکی

نحوه رسیدگی کمیسیون ماده 56 به پرونده اعتراض به تشخیص منابع طبیعی

کمیسیون ماده 56 توسط قانونگذار پیش بینی شد تا به اختلافات میان مالکان و دولت درباره موضوع منابع طبیعی بپردازد. برخی افراد در مناطق خارج از شهر مدعی زمین هایی هستند که در حال حاضر به عنوان منابع ملی شناخته می شود. همین مسئله موجب بروز اختلافات حقوقی خواهد شد.

افراد برای حل این گونه از پرونده ها باید به کمیسیون ماده 56 مراجعه نمایند. وکیل متخصص افراد را برای پیگیری چنین پرونده هایی راهنمایی خواهد کرد و نکات حقوقی را برای ایشان شرح می دهد.

آشنایی با کمیسیون ماده 56

کمیسیون ماده 56 به اختلافات راجع به منابع طبیعی در خارج از شهر رسیدگی می کند. در سال 1341 به دستور دولت تمام جنگل ها و مراتع به عنوان اموال ملی معرفی شد. هدف از ملی شدن جنگل ها و مراتع خارج کردن زمین ها از تسلط اربابان و عقب راندن تصرفات ایشان بود.

کمیسیون ماده 56 بیان می کند که اراضی ملی که بیرون از شهر واقع شده باشند متعلق به اداره منابع طبیعی است. همچنین اراضی که در داخل شهر قرار دارند به سازمان مسکن و شهرسازی سپرده شده است.

به این ترتیب کمیسیون تنها درباره اراضی خارج از شهر صلاحیت خواهد داشت. چنانچه افراد درباره مالکیت زمین ها و مراتع بیرون از شهر ادعایی دارند باید شکایت خود را در این کمیسیون مطرح نمایند.

رسیدگی به اختلافات منابع طبیعی

مرجع رسیدگی کننده به اختلافات میان مالکین و منابع طبیعی

بر اساس قانون کمیسیون ماده 56 جهت رسیدگی به اختلافات حقوقی میان مالکان و اداره منابع طبیعی تشکیل شده است. اعضا این کمیسیون متشکل از مسئول اداره کشاورزی، مسئول اداره جنگلداری، یکی از اعضا هیئت واگذاری زمین، عضو جهاد سازندگی، دو نفر از اعضا شورای اسلامی روستا یا عشایر محل مورد اختلاف و همچنین یک نفر قاضی دادگستری می باشد.

باید توجه داشت که این اعضا درباره موضوع اختلاف به بحث و بررسی می پردازند اما در نهایت قاضی دادگستری صادر کننده حکم مربوطه می باشد.

به این ترتیب افراد باید شکایت خود را در کمیسیون ماده 56 یا کمیسیون ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی اختلافی موضوع اجرای ماده 56 قانون جنگل ها و مراتع به ثبت برسانند. ماده واحده مذکور بیان می کند که اراضی ملی به زمین های بکری گفته می شود که هیچ گونه دخالت انسانی در آن انجام نگرفته باشد. بنابراین در صورت انجام عملیات کشاورزی و هر نوع اقدامی در این باره موجب می شود که زمین به عنوان اراضی احیاء شده محسوب شود.

نحوه رسیدگی کمیسیون ماده واحده به چه صورت است؟

زمانی که اراضی به عنوان منابع ملی شناخته شود کمیسیون ماده 56 طی آگهی کثیر الانتشار این موضوع را اعلام می دارد. در صورتی که شخصی درباره زمین مذکور ادعایی داشته باشد باید ظرف یک ماه اعتراض خود را به ثبت برساند.

شعب ویژه اعتراض به تشخیص منابع طبیعی

پس از آن اعضا کمیسیون ماده 56 در مهلت سه ماه به موضوع رسیدگی می کند. ملاک رسیدگی به چنین اعتراضی احیاء زمین می باشد. داشتن سند زمین در این باره مورد بررسی قرار نمی گیرد. به عبارت دیگر حتی اگر شخص سند زمین را قبل یا بعد از اجرایی شدن ماده واحده ملی شدن اراضی دریافت کرده باشد تاثیری در رسیدگی کمیسیون ندارد. این کمیسیون برای صدور رای قطعی ملاک های دیگر را در نظر خواهد گرفت.

از جمله این ملاک ها نشانه هایی است که احیاء زمین را نشان می دهد به طور مثال:

– سابقه انجام کشاورزی و باغبانی در زمین

– قرار گرفتن زمین در محدوده مزرعه یا روستا

– داشتن قنات، چشمه، رودخانه و چاه در محدوده زمین

– سابقه آماده سازی زمین و عملیات پیش کشاورزی،

– نداشتن شیب خارج از حد معمول و همچنین قابل کشت بودن زمین

– وجود درختان با سن بالا در مسیر آبیاری

– وجود مسیر آب در قسمت بالا دست زمین

یکی از شواهدی که در پرونده های کمیسیون ماده 56 می تواند راهگشا باشد نقشه های هوایی است. این نقشه ها توسط سازمان جغرافیایی تهیه می شود. در نقشه های هوایی آثار کشت، انجام زراعت در زمین، آثار ساختمان هایی مانند آب انبار، خانه باغی، طویله و … قابل مشاهده می باشد. اگر چنین مواردی در محدوده زمین یافت شود مشخص می گردد که زمین از تصرفات مردمی است.

مدارک لازم جهت طرح پرونده در کمیسیون ماده 56

برای طرح شکایت در کمیسیون ماده 56 باید مدارک و اسناد لازم جمع آوری شود. انجام مشاوره با کارشناس حقوقی به افراد کمک می کند که در کوتاه ترین زمان پرونده خود را پیگیری نمایند.

رسیدگی به پرونده های کمیسیون ماده 56

از جمله مدارکی که برای طرح شکایت در کمیسیون ماده واحده نیاز می باشد عبارت است از

–  تکمیل فرم مربوطه، ارائه دادخواست

–  ارائه لایحه دفاعیه

– ارائه نقشه های هوایی

– سند رسمی یا عادی که نشان دهنده مالکیت بر زمین باشد

– احکام قطعی صادره از محاکم

– استشهاد محلی یا گزارش معاینه محلی

– شهادت شهود و مطلعین

– و…

برای طرح شکایت در شعب ویژه اعتراض به تشخیص منابع طبیعی افراد باید مدارک و مستندات محکمه پسند جمع آوری نمایند. وکیل ملکی با ارائه لایحه دفاعیه قوی تلاش می کند که از حقوق افراد دفاع نماید.

اعتراض به رای صادره از کمیسیون ماده واحده قانون تعیین تکلیف اراضی و منابع طبیعی

تا زمانی که سند زمین به نفع اداره منابع طبیعی صادر نشده باشد امکان اعتراض به برگ تشخیص منابع طبیعی در کمیسیون ماده 56 وجود دارد. بر اساس قانون در صورتی که افراد به رای این کمیسیون اعتراض داشته باشند می توانند دادخواست تجدید نظر خواهی را به دادگاه حقوقی ارائه نمایند.

برای رسیدگی به این موضوع دادگاه حقوقی ویژه اراضی و منابع ملی در مرکز استان ها تشکیل خواهد شد. به این ترتیب رای کمیسیون ماده 56 در دادگاه بدوی و تجدید نظر قابل اعتراض می باشد.

این دعوی غیر مالی است و نیاز به ارائه دادخواست به دادگاه مربوطه دارد. افراد برای تهیه دادخواست حقوقی باید به وکیل متخصص مراجعه نمایند. وکیل با بررسی مدارک و مستندات موجود لایحه دفاعیه محکم و مستدل تنظیم می کند. با دفاعیات وکیل می توان امیدوار بود که دادگاه رای به نفع مالکین صادر نماید. همانطور که گفته شد مهمترین دلیل برای چنین رایی وجود نشانه ای از احیاء زمین می باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *