پرونده ملکی, وکیل دعاوی ملکی

تصرف عدوانی چیست و چه کاربردی دارد؟

تصرف عدوانی یکی از پیچیده ترین و سخت ترین دعواهای حقوقی است که در خصوص مالکیت و املاک مطرح می شود. به همین دلیل کار رسیدگی به آن ظرافت و دقت نظر بالایی را می طلبد. لازم به ذکر است که این حالت تنها در خصوص اموال و دارایی های غیر منقول صدق می کند و شامل اموال منقول نمی شود.

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی

تصرف عدوانی شامل تصرف به زور و اجبار و بدون رضایت مالک ملک از سوی افراد غیر است. به عبارتی ساده تر در چنین حالتی افرادی که هیچ گونه حقی در خصوص ملک مورد نظر ندارند مال را از تصرف مالک اصلی خارج می کنند و در اختیار خود قرار می دهند.

انواع تصرف عدوانی کدم‌اند؟

بر اساس آنچه که تصرف عدوانی نامیده می شود این حالت به دو بخش مهم و اساسی تقسیم بندی می شود. حقوقی و کیفری این دو بخش مهم و اساسی هستند که هر کدام به نوبه خود دارای شرايط خاص و ویژه ای هستند.

تصرف کیفری عدوانی

بخش کیفری این حالت به این معنی است که شخص متصرف با علم به اینکه مال مورد تصرف او به شخص دیگری تعلق دارد آن را تصرف کرده باشد. از نظر قانون چنین فردی مجرم است و مورد پیگرد قانون قرار می گیرد. البته لازم است در حالت کیفری مالکیت غیر منقول ملک به اثبات برسد و این موضوع برای دادگاه محرز شود. همچنین در صورتی که جرم فرد متصرف به اثبات برسد محکوم به حبس از یک ماه تا یک سال می شود.

تصرف حقوقی عدوانی

در بخش حقوقی تصرف عدوانی حقوقی نیازی به مشخص شدن مالکیت پیشین مال مورد نظر نیست. همچنین دادگاه در مورد مسئله اطلاع متصرف درباره تعلق مال به غیر بسیار حساس است. به این معنی که دادگاه به طور جدی به این موضوع می پردازد و در اصطلاح جنبه روانی آن را مشخص می کند. همچنین در این حالت لازم است دادخواستی حقوقی تنظیم شود و آن را به مراجع قضایی ارجاع داد. سپس بعد از طی مراحل اولیه رأی رسیدگی به دعوا و دادخواست صادر می شود.

رایج ترین تصرف عدوانی کدام است؟

رایج ترین تصرف عدوانی

تصرف عدوانی پارکینگ ساختمان یکی از رایج ترین و متداول ترین تصرفاتی است که در مراجع قضایی به آن پرداخته می شود. در اغلب مواقع مالک، ساختمان را در قبال دریافت مبلغی در اختیار فرد دیگری قرار می دهد. با این حال بخشی یا تمام پارکینگ را به تصرف خود در می آورد. این در حالی است که پارکینگ هم جزء ساختمان است و این کار مالک غیر قانونی است. در این هنگام اگر در متن قرارداد پارکینگ جزء موارد مستاجره قید شده باشد مستأجر می تواند دادخواستی بر علیه موجر طرح کند.

اقدام اصلی جهت پیگیری این مسئله حقوقی

همان طور که پیش تر نیز شرح داده شد تصرف عدوانی یکی از موارد حقوقی سخت و پیچیده است که در بسیاری مواقع تشخیص و رسیدگی به آن از عهده افراد عادی بر نمی آید. بنابراین بهتر است در اولین اقدام به یک وکیل متخصص ملکی در این باره مراجعه کرد و امور مربوطه را به او سپرد.

چگونگی تصرف عدوانی در ملک مشاع

چگونگی تصرف عدوانی در ملک مشاع

تصرف عدوانی در ملک مشاع از جمله بزرگ ترین مشکلات و اختلافاتی است که در ساختمان ها یا املاک مشاع رخ می دهند. حال باید دانست که این مشکلات چگونه رخ می دهند و چگونه ایجاد می شود. در این باره باید گفت که هر گاه دو نفر به عنوان شریک اقدام به خرید ملکی کنند. سپس ملک را بر اساس سهمشان تقسیم کنند اما بعد از مدتی یکی از طرفین از حد خود تجاوز کرده و سهم طرف مقابل را تصرف کند حالت تصرف در ملک مشاع روی می دهد. در چنین شرایطی فرد متضرر که سهم او از سوی شریکش تصرف شده است می تواند طرح دادخواست کند و به دادگاه مراجعه کند. بعد از ارجاع دادخواست به دادگاه قطعاً قاضی پرونده رأی به رفع تصرف ملک مشاع می دهد.

مجازات تصرف عدوانی

در خصوص مجازات باید گفت که مجازات در تصرف عدوانی کیفری و حقوقی متفاوت است. بر اساس ماده قانونی ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی زمانی که موضوع کیفری برای این حالت مطرح باشد علاوه بر مجازات حبس، دادگاه رأی به رفع تصرف صادر می کند. البته این مجازات تنها زمانی در نظر گرفته می شود که ملک مورد نظر غیر منقول باشد. اما درباره حقوقی بودن این نوع تصرف باید گفت در صورتی که دادگاه حالت حقوقی آن را تائید کند فرد مجرم به پرداخت خسارت محکوم می شود. همچنین او موظف است مال را به مالک اصلی تحویل دهد و از تصرف آن دست بردارد.

نکات مهم در خصوص تصرف عدوانی

در تصرف عدوانی و همچنین طرح دعوا در این باره باید نکات مهم و قابل تأملی را مورد توجه و دقت نظر قرارداد. این نکات عبارت‌اند از:

●       شریک مال مشاعی که بدون اجازه شریک خود در ملک تجاوز کند متصرف بوده و طبق قانون با او برخورد می شود.

●       در دعوای مربوطه شخص خواهان مدعی است که تصرفات شخص متصرف عدوانی است و به موضوع مالکیت و یا عدم مالکیت او اشاره ای نمی کند.

● مدعی یا همان شخص متضرر باید بتواند ذی حق بودن خود را به اثبات برساند. به این معنی که حق مالکیت خود را ثابت کند.

● طی رسیدگی به دعوای تصرف مربوطه شخص مالک مورد حمایت قانون قرار می گیرد.

●       شخصی که ملک را به صورت عدوانی از تصرف مالک خارج کرده باشد در صورتی که مالک حال حاضر ملک او باشد در دادگاه محکوم می شود.

●       در جریان رسیدگی به این گونه تصرف دادگاه دلایل مالکیت را مورد بررسی قرار نمی دهد. بلکه تنها موضوعی که مورد رسیدگی قرار می دهد خارج شدن ملک از دست مالک اصلی است. و در صورت اثبات آن ملک را دوباره به تملک او در خواهد آورد.

●       تصرف چه به صورت مستقل انجام شده باشد و یا با همراهی و همفکری شخص دیگری صورت گرفته باشد در اصل موضوع تفاوتی ایجاد نمی کند. در هر صورت متصرف مجازات خواهد شد.

سخن پایانی:

تصرف عدوانی عبارت است از ادعای مالک پیشین ملک بر اینکه شخص دیگری بدون اجازه و رضایت او مال غیر منقول را به تصرف خود در آورده است. بنابراین افرادی که چنین ادعایی می کنند باید از راه قانونی اقدام به پیگیری و احقاق حق خود کنند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *