موسسه حقوقی, وکیل پایه یک دادگستری, وکیل دعاوی تجاری, وکیل دعاوی حقوقی, وکیل قراردادهای پیمان

10 نکته کلیدی در بستن قرارداد کاری!

قرارداد کار چیست؟

قرارداد کار و استخدام به قراردادی می‌گویند که بین یک شخص با یک یا چند شخص حقیقی یا حقوقی برای انجام کار و وظیفه‌ای در مدت زمانی معین نوشته می شود.

قراردادهای استخدام طبق قانون کار و به شکل حقوقی منعقد می‌ گردند. این نوع قراردادها با عناوین مختلفی مانند: قرارداد کار، قرارداد استخدام، قرارداد کار موقت، قرارداد کار دائم و غیره نوشته می‌شوند.

البته توصیه می کنم برای رعایت اصول قراردادنویسی بهتر است قراردادها توسط یک کارشناس حقوقی یا وکیل قرارداد کار بررسی شوند.

برای مطالعه مقاله ۳۰ قانون مهم آپارتمان نشینی که از آن بی خبرید! کلیک کنید.

آیا تنظیم قرارداد کار ضروری است

تنظیم قرارداد کار در زمان شروع رابطۀ کاری جدید بین کارگر و کارفرما یا کارمند و کارفرما کاری ضروری است.

بنابراین، اگر هریک از طرفین در انجام وظایف خود کوتاهی کنند طرف مقابل می‌تواند از راهکار‌های قانونی استفاده کند تا شخص متخلف، مجبور به رعایت بندهای قرارداد شود.

بنابراین لازم است قبل از امضای قرارداد، بندهای آن توسط وکیل یا مشاور حقوقی، براساس نیا‌ز‌ها و منافع طرفین تنظیم شود.

کارفرما و کارگر کیستند؟

کارگر در ماده ۲ قانون کار تعریف شده است.

ماده ۷ قانون کار نیز قرارداد‌ کار را به صورت کامل تعریف کرده است. کارگر در قبال کار ، به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه حق الزحمه دریافت می‌کند. کارفرما نیز مطابق ماده 3 قانون کار، شخص حقوقی (شرکت، سازمان، موسسه و…) یا شخص حقیقی (یک فرد) است. کارگر را با عناوین دیگری مانند کارپذیر، کارمند یا نیروی کار انسانی نیز معرفی می‌کنند. در واقع اصطلاح کارگر که در قانون کار به آن اشاره شده است، هر نیروی کار انسانی را شامل می‌شود که به خدمت کارفرما درمی‌آید و در ازای کاری که انجام می‌دهد، حق الزحمه دریافت می‌کند. شرط برقراری این رابطه نیز، وجود رابطه کارگری و کارفرمایی (استخدامی) میان طرفین است. بنابراین، اگر شما کارمندی در یک شرکت خصوصی هستید و تمایل دارید که درباره ابعاد قانونی روابط استخدامی خود با کارفرما اطلاعات کسب کنید، باید قانون کار را مطالعه کنید و بدانید که هر ماده قانونی که واژه کارگر در آن استفاده شده است، روابط کاری شما را نیز شامل می‌شود.

کارگر و کارفرما، باید در ابتدای قرارداد، با مشخصات و اطلاعات کامل، معرفی شوند و همچنین لازم است که هر دو قرارداد را امضا کنند. اگرچه توافق شفاهی نیز برای برقراری این رابطه استخدامی امکان پذیر است.

محتوای قرارداد کاری

دو نسخه از قرارداد کاری تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها برای کارفرما و دیگری برای کارمند است.

 از مهم‌ترین مواردی که در قرارداد کاری باید ذکر شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  نام طرفین قرارداد کاری.
  2.  امضای کارفرما و کارمند.
  3.  تاریخ روز آغاز کار.
  4.  دائمی و یا موقتی بودن قرارداد کاری.

قرارداد کاری کتبی و شفاهی

بر اساس پیش بینی ماده ۷ قانون کار، قراردادهای کاری می‌تواند کتبی یا شفاهی باشد.

اما بهتر است قراردادهای کاری حتی قراردادهای کوتاه مدت، به صورت کتبی تنظیم شود.

قراردادهایی که مربوط به قانون کار، اگر کتبی باشد باید در فرمی مخصوص باشد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آن را در چارچوب قوانین و مقررات تهیه کرده و در اختیار طرفین قرار داده است.

در متن قرارداد کتبی عنوان مناسب باید تعیین شود و عبارات آن صریح و واضح باشد. هیچ گونه ابهام و جمله مبهم و اصطلاحات فنی نباید در قرارداد باشد و تمامی نکات باید برای کارگر تعریف و مشخص شود.

در برخی از مواقع کارگر باید برای تضمین تعهد خود چک یا سفته ارائه کند که در این مواقع باید به صورت شفاف و صریح این موضوع در قرارداد قید شود.

تنظیم قرارداد کاری

تنظیم قرارداد کاری بین کارگر و کارفرما تنظیم می شود دارای یکسری ویژگی هایی است که در زیر به این موارد می پردازیم:

  1. نوع قرارداد اعم از دائم یا موقت
  2. دستمزد و چگونگی پرداخت آن
  3. بیمه کارگر
  4.  دوره های کارآموزی کارگر
  5. ساعات کار و ایام تعطیلات
  6. مسوولیت و تعهدات طرفین
  7. محل اشتغال
  8. تاریخ تنظیم قرارداد
  9. طول مدت قرارداد
  10. چگونگی فسخ قرارداد
  11. نحوه تمدید قرارداد
  12. قوانین م مقررات محل کار
  13. تسویه امور محل اشتغال
  14.  سایر مواردی که طرفین در قرارداد درج میکنند
  15. وجه التزام خسارات ناشی از قرارداد
  16. ضمانت نامه های ناشی از قرارداد

در کل این قرارداد قبل از اینکه به تایید طرفین برسد باید بند بند آن تفسیر شود و طرفین به جزئیات آن آشنا باشند و توصیه مهم این است که تنظیم این قرارداد را به یک وکیل متخصص بسپارید تا مشکل حقوقی بوجود نیاید و یا این قرارداد بصورت یکطرفه تنظیم و به ضرر کارگر نباشد و در آخر درج شود که بر اساس قانون کار و بیمه تامین اجتماعی تنظیم می شود.

برای مطالعه مقاله رفع مشکل املاک فاقد سند! کلیک کنید.

قرارداد کاری دائمی و موقت

قرارداد کاری دائمی و پیوسته در واقع اساسی ترین نوع قرارداد کاری است. منظور از قرارداد کاری دائمی این است که کار تا وقتی که کارمند یا کارگر استعفا دهد یا اخراج شود ادامه دارد. البته کارفرما باید دلایل موجه برای اخراج کارمند خود داشته باشد.
قرارداد کاری موقت یعنی در مورد شروع و پایان کار بین طرفین توافق شده باشد.

نکته بسیار مهمی که در قرارداد موقت باید درج شود این است که با توجه به موقتی بودن آن حتما باید مدت آغاز و پایان آن درج شود و در آخر قرارداد درج شود قرارداد قابل تمدید است یا خیر تا قرارداد به انقضای مدت خودکار تمدید شود و رابطه قراردادی قطع نشود.

 دلیل موقت بودن بعضی از قراردادهای کاری می‌تواند:

  • موقعیت محل کار.
  • تمرین کاری.
  • پروژه‌ای بودن.

بالا بودن میزان تقاضا یا بودن در عالی‌ترین فصل کاری باشد.

دوره آزمایشی در قرارداد کاری

به این صورت که در برخی نوع قرارداد ها ابتدا یک دوره کارآموزی برای کارگر در نظر گرفته می شود چون در این نوع قراردادها به دلیل تخصصی بودن نوع کار این دوره ها در قالب دوره آزمایش و آموزشی می باشد در قراردادهای کار با مدت دائمی معمولا یک دوره آزمایشی چند ماهه وجود دارد.

که طرفین قرارداد برای اطمینان به منظور ادامه همکاری آن دوره را مد نظر می‌گیرند که برخی کارفرمایان برای این مدت حقوق و مزایایی در نظر نمیگیرند که این تخلف است برای کارفرما و در صورت شکایت از کارفرما کارگر می تواند اقدام به مطالبه خسارت نمایدچون بر اساس قانون کار کسی که جایی مشغول به کار است.

باید از روز اول حقوق و مزایای این فرد پرداخت شده و بیمه نیز به فرد تعلق بگیرد مگر اینکه طرفین با هم به نوعی توافق کرده باشند.

همچنین در دوره آزمایشی طرفین قرارداد حق فسخ را دارند. مدت دوره آزمایشی باید در قرارداد ذکر شود.

حداکثر مدت دوره آزمایشی برای کارگران ساده و نیمه ماهر یک ماه و برای کارگران ماهر سه ماه است.

نکات مهم در تنظیم قرارداد کار موقت

نکته اول) نوشتن مشخصات دقیق نام طرفین در قرارداد
مشخصات دقیق کارفرما مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس و … بطور دقیق ذکر می گردد. در مورد فردی نیز که در جایی استخدام می گردد می بایست موارد ذیل در قرارداد کار موقت نوشته شود:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس، تلفن
  • مجرد یا متاهل بودن
  • میزان تحصیلات
  • وضعیت نظام وظیفه
  • تاریخ تولد
  • نوع مدرک تحصیلی

نکته دوم) قید نمودن مدت در قرارداد

بدلیل اینکه هدف از نگارش این قرارداد، تعیین مدت می باشد فلذا قید مدت دقیق در قرارداد بسیار حائز اهمیت می باشد. بنابراین لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد، ذکر گردد و طرفین ملزم به رعایت آن می باشند.

نکته سوم) قید نمودن موضوع دقیق قرارداد

می بایست در قرارداد قید گردد که جهت انجام چه کاری بصورت دقیق، قرارداد تنظیم گردیده است. در نوشتن موضوع قرارداد توصیه میشود که بصورت کاملا واضح و روشن موضوع قید گردد و اگر جملات مبهم و غیر واضح در قرارداد بکار برده شد، از امضای آن خودداری نمایید.

نکته چهارم) قید نمودن ساعت دقیق کار

توصیه میگردد به جهت اینکه در آینده در روابط کاری مشکلی ایجاد نگردد، ساعت کار در قرارداد را مطابق قانون کار و بر مبنای اصول حقوقی تنظیم نمایید تا از بروز هرگونه سوء استفاده جلوگیری گردد.

نکته پنجم) قید نمودن نشانی دقیق محل کار

در تنظیم قرارداد کار موقت بهتر است که محل انجام کار در قرارداد نوشته شود البته لازم نیست که با تمام جزئیات نوشته شود حتی اگر بطور مثال شهر انجام کار هم نوشته شود کفایت میکند اما جهت اطمینان می توانید آدرس محل انجام کار را دقیق قید نمایید و هم چنین بهتر است که ذکر گردد در صورتی که کارفرما بخواهد محل انجام کار را تغییر دهد، باید در قرارداد راجع به این مساله نیز توافق گردد و رضایت فرد متقاضی کار اخذ گردد.

نکته ششم) تعیین دقیق دستمزد

در نوشتن قرارداد کار موقت اکیدا توصیه می گردد که از حداقل هایی که در قانون مشخص شده است مانند حقوق و مزایا، حق اولاد و … مبلغ کمتری در نظر گرفته نشود و حتما حق بیمه نیز برای کارگر لحاظ گردد. وزارت کار و رفاه اجتماعی طی هر سال، حداقل حقوق و مزایا را تعیین می نماید و اطلاع رسانی می کند. بنابراین میتوان با مراجعه به صفحه رسمی وزارت کار و رفاه اجتماعی از این حداقل ها اطلاع کسب نمود.
اگر در قرارداد، توافق می گردد که دستمزد بصورت روزانه یا ساعتی پرداخت شود، بهتر است که بجای عبارت پرداخت حقوق ماهیانه، در قرارداد نوشته شود که دستمزد به مبلغ … تومان بصورت روزانه یا ساعتی پرداخت می شود.

نکته هفتم) قید نمودن تعطیلات در تنظیم قرارداد کار موقت

در تنظیم قرارداد کار موقت، توصیه میشود که حتما در مورد تعطیلات قید گردد که بطور مثال روز جمعه، روز تعطیل هفتگی با مزد می باشد و یا اینکه تعطیلات رسمی برابر با تعطیلات رسمی جمهوری اسلامی ایران می باشد. بنابراین توصیه میگردد با توجه به الزامی بودن مقررات قانون کار، مرخصی های هفتگی و سالانه مطابق قانون کار قید گردد.

نکته هشتم) اعطای مرخصی

توصیه میشود که در زمان تنظیم قرارداد کار، در مورد اعطای مرخصی به کارگر، بطور دقیق این مساله مطابق با قانون کار نوشته شود.

نکته نهم) قید نمودن تعهدات کارفرما و کارپذیر

توصیه می گردد که در هنگام تنظیم قرارداد کار موقت، کلیه تعهدات کارفرما و کارپذیر بصورت دقیق با ذکر جزئیات قید گردد. از ابراز هرگونه تعهد شفاهی خودداری نموده و همه موارد را کتبا یادداشت نمایید.

نکته دهم) قید نمودن دقیق نسخه های قرارداد

می بایست در زمان تنظیم قرارداد، قید گردد که این قرارداد در چهار نسخه متحد المتن تنظیم می گردد و یک نسخه تحویل کارفرما، یک نسخه تحویل کارپذیر، یک نسخه توسط کارفرما به اداره کار تقدیم می شود و نسخه دیگر به تشکل کارگری (در صورت موجود بودن) تحویل داده می شود.

نکاتی که هنگام عقد قرارداد کاری باید رعایت کنید

مهم‌ترین نکته پیش از امضای یک قرارداد کاری این است که اگر با مسائل حقوقی آشنایی کافی ندارید یا ابهامی در صورت قرارداد برایتان پیش می‌آید، در مورد آن سوال کنید. یا می‌توانید از یک مشاور حقوقی بخواهید شما را در این مورد راهنمایی کند.

تمامی جملات قرارداد کاری باید برای شما شفاف و واضح باشد و در صورت وجود اصطلاحی که با آن آشنا نبودید، حتما در مورد آن سوال کنید. همچنین باید توجه کنید که مدت زمان قرارداد باید در آن معین شده باشد.

نکته مهم دیگر آن ‌که حتما در قرارداد کاری باید ذکر شود که کار مورد نظر بیمه است یا خیر.

برای مطالعه مقاله همه چیز درباره قوانین مالک و مستاجر! کلیک کنید.


بند های قرارداد کاری

 قراردادهای کاری برای قانونی بودن و جنبه اجرایی داشتن، باید دارای بندهای زیر باشند:

  • مورد قرارداد باید مشروعیت داشته باشد.
  • موضوع قرارداد باید مشخص باشد.
  • ممنوعیت قانونی و شرعی در تصرف اموال یا کار مورد نظر نباید وجود داشته باشد.
  • نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال داشته باشد در آن قید شود.
  • مقدار حقوق، مبنا و لواحق آن مشخص شود.
  • ساعات کار، تعطیلات و مرخصی‌ها باید ذکر شود.
  • شرایط و نحوه فسخ قرارداد تعیین شود.
  • محل و موقعیت انجام کار مشخص باشد.
  • تاریخ انعقاد قرارداد درج شده باشد.
  • مدت قرارداد معین شده باشد.
  • مرجع حل اختلاف بین طرفین قرارداد تعیین شود.
  • قوانین شرکت به طور مشخص باید ذکر شود.

کارگر در صورت اختلاف با کارفرما به کجا باید شکایت نماید؟

اگر بین کارگر و کارفرما اختلاف پیش بیاید درخصوص قرارداد کار در این موارد کارگر می تواند به اداره کار شکایت کرده و اقدام به مطالبه حقوق و مزایای خود را داشته باشد رایی که از اداره کار صادر می شود از طرف کارگر و کارفرما قابل اعتراض می باشد که مرجع رسیدگی به این اعتراض هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما می باشد.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *