پرونده ملکی, مشاوره دعاوی حقوقی, موسسه حقوقی, وکیل پایه یک دادگستری, وکیل دعاوی ملکی

نکاتی درباره قوانین مشارکت در ساخت

طی سالهای گذشته افزایش قیمت ساختمان و نیز هزینه های ساخت باعث گردیده است که مالکین املاک فرسوده جهت نوسازی ملک خود ناگزیر به عقد قرارداد با سازندگان باشند و در این قراردادها برای طرفین تعهداتی وجود دارد که بایستی افراد نسبت به ایفای این تعهدات به طور کامل اقدام نمایند لیکن در برخی موارد افراد به دلایل مختلفی از ایفای تعهداتی که به عهده دارند امتناع می ورزند و در قرارداد مشارکت در ساخت ، سازنده از ساخت ملک مطابق شرایط فی مابین و ساخت ملک با اوصاف مقرر خودداری می نماید ویا مالکین از تنظیم سند رسمی و انتقال ملک نسبت به سهم سازنده امتناع می ورزند که این موضوع منشا دعاوی گسترده و پیچیده ای می گردد که بخش عظیمی از پرونده های سیستم قضایی را به خود اختصاص داده است معمولا در این قبیل قرارداد ها برای عدم و یا تاخیر در انجام تعهد خسارت و وجه التزام مقرر می گردد لیکن این وجه التزام با تعهد اصلی قابل جمع است و متعهد بایستی نسبت به انجام مورد تعهد اقدام نماید و در غیر اینصورت از طریق دادگاه به انجام آن کار الزام می گردد و در صورتی که از انجام رای دادگاه نیز خودداری نماید ، مورد تعهد توسط شخص ثالث و به حساب متعهد تحت نظر دادگاه به اجرا گذارده می شود در بیشتر موارد سازندگان اصل تعهد را اجرا نموده اند و اختلاف صرفا در خصوص اوصاف و شرایطی است که در قرارداد مشارکت در ساخت تعیین شده از قبیل نوع مصالح بکار رفته در بنا و نوع تجهیزاتی که بایستی سازنده در ساختمان بکار میبرده است در این موارد رویه دادگاه ها به جبران اختلاف ارزش نوع تعهد با آنچه به موقع اجرا گذاشته شده است، می باشد البته اختلافات ناشی از تنظیم ناصحیح قرارداد مشارکت در ساخت نیز بسیار است چرا که نظر به فنی و تخصصی بودن این عمل (تنظیم قرارداد) بایستی توسط وکیل متخصص در این زمینه تنظیم گردد که متاسفانه عموم مردم نسبت به این موضوع بی تفاوت می باشند و همین کم توجهی باعث سردرگمی و تفسیر های متفاوت از قرارداد می شود و در نتیجه موجب ضرر اساسی به اشخاص می گردد لذا توصیه می شود تا پیش از تنظیم قرارداد با یک وکیل متخصص در زمینه قراردادها مشاوره نمایید.

برای مطالعه مقاله نحوه شکایت حفر چاه غیرمجاز چگونه است؟ کلیک کنید.

نکاتی درباره قوانین مشارکت در ساخت

در ایران، قوانین مشارکت در ساخت بر اساس قانون مدنی و مقررات مربوط به اجرای آن تنظیم می‌شود. برای انجام قرارداد مشارکت در ساخت، قابل ذکر است که حقوق و تعهدات هر دو طرف (مالک و سازنده) باید بر اساس قوانین و مقررات مربوط به قراردادها و مشارکت در ساخت تنظیم شود.

به طور کلی، در قرارداد مشارکت در ساخت باید به موارد زیر توجه شود:

1- اوصاف ساختمان: توضیحات دقیق درباره نوع و کیفیت مصالح ساختمان، نوع تجهیزات و متریال‌های استفاده شده در ساختمان بایددر قرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود. همچنین، باید توضیح داده شود که کدام طرف مسئول تهیه و خرید مصالح است و هزینه آن را پرداخت می‌کند.

2- تعهدات طرفین: تعهدات هر دو طرف در قرارداد مشارکت در ساخت باید به طور دقیق و کامل تعریف شوند. مثلاً، مالک باید تعهد کند که هزینه‌های مربوط به ساختمان را به موقع و بدون تأخیر پرداخت کند و سازنده باید تضمین کند که کار خود را به موقع و با کیفیت انجام خواهد داد.

3- زمانبندی ساخت: باید زمانبندیساخت ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود. باید به موعد تحویل ساختمان، زمان‌بندی انجام کارهای مختلف و هر یک از مراحل ساخت اشاره شود. همچنین، باید تعیین شود که در صورت تأخیر در ساخت، چه مسئولیت‌هایی بر عهده هر طرف است.

4- قیمت و پرداخت: قیمت کل ساختمان و شرایط پرداخت آن باید در قرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود. باید توضیح داده شود که پرداخت به صورت چند مرحله‌ای یا در یک مرحله صورت می‌گیرد و همچنین باید شرایط پرداخت قیمت و توضیحات دقیق درباره‌ی اینکه چه مواردی در قیمت ساختمان شامل می‌شود و چه مواردی جداگانه پرداخت می‌شوند، ذکر شود.

5- خسارت‌ها: در قرارداد مشارکت در ساخت، باید تعیین شود که در صورتی که هر یک از طرفین از انجام تعهدات خود عقب بماند، چه میزان خسارتی باید پرداخت شود. همچنین، باید توضیح داده شود که در صورتی که در اجرای قرارداد مشکلی پیش بیاید، چه رویه‌هایی برای حل و فصل آن وجود دارد.

6- شرایط خاتمه: در قرارداد مشارکت در ساخت، باید شرایط خاتمه قرارداد و رویه‌های لازم در صورت پایان قرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود. همچنین، باید توضیح داده شود که در صورت فسخ قرارداد، چه میزان پرداخت باید صورت گیرد و چه موارد دیگری باید در نظر گرفته شود.

در ایران، برای تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، می‌توانید از خدمات یک وکیل متخصص در این زمینه استفاده کنید. همچنین، در صورت داشتن سوالات و ابهامات، می‌توانید با سازمان نظام مهندسی ساختمان تماس بگیرید. در کل، توجه به جزئات در قرارداد مشارکت در ساخت و تنظیم درست و صحیح آن، می‌تواند به جلوگیری از اختلافات و دعاوی در آینده کمک کند.

برای مطالعه مقاله نکات مهم درباره قانون عقد مزارعه! کلیک کنید.

سوالات متداول

در ادامه به برخی از سوالات متداول درباره قوانین مشارکت در ساخت پاسخ داده شده است:

1- چه کسانی می‌توانند در قرارداد مشارکت در ساخت شرکت کنند؟
هر فرد یا شرکتی که املاک و مستغلاتی را دارد و نیاز به ساخت یا نوسازی دارد می‌تواند در قرارداد مشارکت در ساخت شرکت کند. همچنین، هر شرکتی که تخصص و توانایی لازم برای ساخت یا نوسازی ساختمان را دارد، می‌تواند در قرارداد مشارکت در ساخت شرکت کند.

2- در قرارداد مشارکت در ساخت باید به موارد زیر توجه شود:

  • اوصاف ساختمان: نوع و کیفیت مصالح ساختمان، نوع تجهیزات و متریال‌های استفاده شده در ساختمان باید در قرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود. همچنین، باید توضیح داده شود که کدام طرف مسئول تهیه و خرید مصالح است و هزینه آن را پرداخت می‌کند.
  • تعهدات طرفین: تعهدات هر دو طرف در قرارداد مشارکت در ساخت باید به طور دقیق و کامل تعریف شوند. مثلاً، مالک باید تعهد کند که هزینه‌های مربوط به ساختمانرا به موقع و بدون تأخیر پرداخت کند و سازنده باید تضمین کند که کار خود را به موقع و با کیفیت انجام خواهد داد.
  • زمانبندی ساخت: باید زمانبندی ساخت ساختمان در قرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود. باید به موعد تحویل ساختمان، زمان‌بندی انجام کارهای مختلف و هر یک از مراحل ساخت اشاره شود. همچنین، باید تعیین شود که در صورت تأخیر در ساخت، چه مسئولیت‌هایی بر عهده هر طرف است.
  • قیمت و پرداخت: قیمت کل ساختمان و شرایط پرداخت آن باید درقرارداد مشارکت در ساخت مشخص شود. باید توضیح داده شود که پرداخت به صورت چند مرحله‌ای یا در یک مرحله صورت می‌گیرد و همچنین باید شرایط پرداخت قیمت و توضیحات دقیق درباره‌ی اینکه چه مواردی در قیمت ساختمان شامل می‌شود و چه مواردی جداگانه پرداخت می‌شوند، ذکر شود.
  • خسارت‌ها: در قرارداد مشارکت در ساخت، باید تعیین شود که در صورتی که هر یک از طرفین از انجام تعهدات خود عقب بماند، چه میزان خسارتی باید پرداخت شود. همچنین، ب- چه تاثیراتی دارد اگر در قرارداد مشارکت در ساخت جزئیات دقیقی مشخص نشود؟
    اگر در قرارداد مشارکت در ساخت جزئیات دقیقی مشخص نشود، احتمال بروز اختلافات و دعاوی بین طرفین افزایش می‌یابد و به نتیجه‌گیری درست درباره حقوق و تعهدات هر طرف دشوار می‌شود. از این رو، توصیه می‌شود تمام جزئیات و شرایط قرارداد مشارکت در ساخت به دقت مشخص شود و همه موارد از جمله مسئله زمانبندی، قیمت، اوصاف ساختمان و تعهدات طرفین به صورت دقیق و کامل در قرارداد می‌شود. به علاوه، در صورتی که جزئیاتی در قرارداد مشخص نشده باشد، قوانین و مقررات مربوط به قراردادها و مشارکت در ساخت باید به صورت کلی و با توجه به شرایط موجود پیش‌بینی شوند.

3- آیا پرداخت پیش‌پرداخت در قرارداد مشارکت در ساخت قانونی است؟
بله، پرداخت پیش‌پرداخت در قرارداد مشارکت در ساخت قانونی است و براساس قوانین و مقررات مربوط به قراردادها و مشارکت در ساخت، می‌تواند صورت گیرد. همچنین، شرایط و میزان پیش‌پرداخت در قرارداد باید به صورت دقیق و دقیق تعیین شود و باید مطمئن شد که شرایط پیش‌پرداخت مربوط به هر طرف دقیقاً در قرارداد مشخص شده است. همچنین، در صورت پرداخت پیش‌پرداخت، باید تعیین شود که در صورت انصراف از ساختمان، چه مقدار از پیش‌پرداخت قابل بازگشت است و چه مبالغی برای پرداخت خسارت به کدام طرف تعلق می‌گیرد.

4- آیا قرارداد مشارکت در ساخت باید به صورت کتبی باشد؟
بله، قرار

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *