وکیل طلاق

طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی!

طلاق به دلیل نداشتن رابطه جنسی

در قانون جمهوری اسلامی، عدم برقراری رابطه جنسی به تنهایی دلیلی برای اخذ طلاق نمی‌باشد و در صورتی که یکی از زوجین این موضوع را به عنوان دلیلی برای طلاق مطرح کند، باید شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد. به عنوان مثال، عدم توافق در مسائل مالی، ناسازگاری در شخصیت‌ها، خیانت و یا عدم توجه به نیازهای روحی و جسمی همسر، می‌توانند به عنوان دلیلی برای طلاق مطرح شوند.

در هر صورت، قوانین شریعت اسلامی نیز به شدت به حفظ محیط خانواده و پایبندی به ارتباط زناشویی تأکید دارند و طلاق را به عنوان آخرین راه‌حل در برابر مشکلات خانوادگی می‌دانند.

عسر و حرج چیست

در قانون جمهوری اسلامی، رابطه جنسی بین همسران بر اساس توافق آن‌ها و با رعایت احترام و حقوق و تعهدات هر دو طرف، مجاز است. با این حال، در صورتی که یکی از طرفین به دلایلی نتواند رابطه جنسی را برقرار کند، می‌تواند با توجه به شرایط موجود، از مفهوم “عسر و حرج” استفاده کند.

عسر به معنی سختی و ناتوانی در انجام کار و حرج به معنی درد و رنج است. در اینجا، عسر و حرج در رابطه جنسی به معنای عدم توانایی یکی از همسران در برقراری رابطه جنسی و داشتن درد و رنج به دلیل این مشکل است.

در صورتی که همسری به دلایلی نتواند رابطه جنسی را برقرار کند، می‌تواند با توجه به شرایط موجود، از دادگاه خانواده درخواست رسیدگی به موضوع “عسر و حرج” را داشته باشد. در این مورد، دادگاه با توجه به شرایط موجود، تصمیم‌گیری می‌کند که آیا شرایط برای صدور فرمان مبنی بر اجرای حقوق همسران وجود دارد یا خیر. اگر دادگاه تشخیص دهد که شرایط برای رفع عسر و حرج وجود ندارد، می‌تواند به درخواست همسر برای رسیدگی به موضوع طلاق پاسخ دهد.

لازم به ذکر است که در صورتی که این عسر و حرج به دلایلی رخ داده باشد که نیاز به درمان دارند، همسر می‌تواند با مراجعه به پزشک متخصص، درمان لازم را دریافت کند.

موارد طلاق

1. طلاق به خاطر رابطه جنسی غیر متعارف:

در قانون جمهوری اسلامی، رابطه جنسی غیر متعارف (مانند همجنسگرایی)، حرام و جرم است و ممکن است در صورت شکایت همسر، موجب فسخ عقد از سوی دادگاه شود. اما باید توجه داشت که عدم برقراری رابطه جنسی به تنهایی دلیلی برای طلاق نیست و باید شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد.

2. عدم برقراری رابطه جنسی از طرف مرد به صورت عمدی:

در اسلام، واجب بر مردان است که نسبت به همسرانشان به عنوان دارندگان حقوق، احترام و توجه داشته باشند و برای رضایت همسران خود تلاش کنند. عدم برقراری رابطه جنسی از طرف مرد به صورت عمدی، می‌تواند به عنوان دلیلی برای طلاق مطرح شود.

3. طلاق به دلیل رابطه جنسی مقعدی:

رابطه جنسی مقعدی (مانند رابطه جنسی خارج از واژن) نیز در اسلام حرام است و ممکن است در صورت شکایت همسر، موجب فسخ عقد از سوی دادگاه شود.

4. طلاق به دلیل زود انزالی مرد:

در قوانین جمهوری اسلامی، طلاق به دلیل زود انزالی به تنهایی به عنوان دلیل مشروع برای طلاق شناخته نشده است. برای اینکه زوج بتواند از این دلیل به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق را تقدیم کند، باید شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد.

یکی از شرایط لازم برای درخواست طلاق به دلیل زود انزالی، این است که مشکل زود انزالی به گونه‌ای شدید باشد که برای زوج عسر و حرج ایجاد کند و در طول زمان قابل درمان نباشد. همچنین، باید ثابت شود که زوج به دلایلی مانند عدم درمان مشکل یا عدم موثر بودن درمان، نتوانسته است بهبود یابد.

به علاوه، برای درخواست طلاق به دلیل زود انزالی، باید زوج به دادگاه خانواده مراجعه کند و بر این عقیده باشد که ادامه زندگی مشترک برایشان غیرممکن است. در این مورد، دادگاه با توجه به شرایط موجود، تصمیم‌گیری می‌کند.

5. طلاق به دلیل سرد مزاجی مرد:

در قوانین جمهوری اسلامی، طلاق به دلیل سرد مزاجی مرد در رابطه جنسی به تنهایی به عنوان دلیل مشروع برای طلاق شناخته نشده است. برای اینکه زوج بتواند از این دلیل به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق را تقدیم کند، باید شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد.

یکی از شرایط لازم برای درخواست طلاق به دلیل سرد مزاجی، این است که مشکل سرد مزاجی برای زوج به گونه‌ای شدید باشد که برای زن عسر و حرج ایجاد کند و در طول زمان قابل درمان نباشد. همچنین، باید ثابت شود که مرد به دلیل عللی مانند بیماری، استفاده از داروهای خاص یا عوامل دیگر، نتوانسته است از سرد مزاجی خود بهبود یابد.

6. طلاق به خاطر عنان بودن مرد:

در قوانین جمهوری اسلامی، طلاق به دلیل عنان بودن مرد به تنهایی به عنوان دلیل مشروع برای طلاق شناخته نشده است. برای اینکه زن بتواند از این دلیل به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق را تقدیم کند، باید شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد.

در صورتی که مرد به دلیل عنان بودن، توانایی نعوظ نداشته باشد، این مسئله می‌تواند به عنوان یک شرط برای درخواست طلاق بررسی شود. در این مورد، باید ثابت شود که مرد به دلیل عللی مانند بیماری، استفاده از داروهای خاص یا عوامل دیگر، نتوانسته است این مشکل را برطرف کند.

7. طلاق به خاطر خِصاء یا اختگی مرد:

در قانون جمهوری اسلامی، طلاق به دلیل خِصَاء یا اختگی مرد به تنهایی به عنوان دلیل مشروع برای طلاق شناخته نشده است. برای اینکه زوجه بتواند از این دلیل به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق را تقدیم کند، باید شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد.

یکی از شرایط لازم برای درخواست طلاق به دلیل خِصَاء یا اختگی مرد، این است که مرد به دلیل اختلالات جنسی نتواند رابطه جنسی با همسر خود را برقرار کند. در این مورد، باید توسط پزشکان متخصص، تایید شود که مرد به دلیل مشکلات جسمی یا روانی، نمی‌تواند رابطه جنسی را برقرار کند.

8. مقطوع بودن آلت تناسلی مرد:

در قوانین جمهوری اسلامی، طلاق به دلیل مقطوع بودن آلت تناسلی مرد به تنهایی به عنوان دلیل مشروع برای طلاق شناخته نشده است. برای اینکه زن بتواند از این دلیل به دادگاه خانواده مراجعه کرده و درخواست طلاق را تقدیم کند، باید شرایط دیگری نیز وجود داشته باشد.

یکی از شرایط لازم برای درخواست طلاق به دلیل مقطوع بودن آلت تناسلی مرد، این است که مرد به دلیل این مشکل، نتواند رابطه جنسی با همسر خود را برقرار کند و این مشکل به دلیل عواملی مانند بیماری، صدمه دیدگی و غیره رخ داده باشد. در این مورد، باید توسط پزشکان متخصص، تایید شود که مرد به دلیل مشکلات جسمی، نمی‌تواند رابطه جنسی را برقرار کند.

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *